Therapia

Проблеми гармонiзацiї вiтчизняних та міжнародних стандарті в щодо продуктів для спеціального дієтичного харчування

О.В. Швець, директор ДП «Державний науково-дослідний центр з проблем гігієни харчування»

Ю.В. Єрмолова, зав. лабораторією гігієни харчування, ДП «Державний науково-дослідний центр з проблем гігієни харчування»

 

   16 травня цього року Україна стала 152-ю державою — членом Світової організації торгівлі (СОТ).

   СОТ — це провідна міжнародна економічна організація, членами якої на сьогодні є 152 країни, на частку яких припадає близько 96% обсягу світової торгівлі.  Після приєднання ряду країн, які зараз є кандидатами на вступ, у рамках СОТ здійснюватиметься майже весь світовий торговельний оборот товарів та послуг.

   Із вступом України до СОТ країна має дотримуватися єдиних принципів захисту здоров''я людей, прийнятих цією організацією,а саме.

  • засновувати свої заходи на міжнародних стандартах;
  • засновувати свої заходи на оцінюванні ризиків;
  • забезпечувати необхідність заходів для захисту громадського здоров’я;
  • забезпечувати відсутність невиправданої дискримінації стосовно іноземних джерел постачання;
  • заохочувати перегляд та розробку міжнародних стандартів.

Відповідно до вимог СОТ заходи з безпеки харчових продуктів для здоров’я людей повинні відповідати стандартам Кодексу Аліментаріус (далі — КА); державні регламенти, узгоджені зі стандартами КА, вважаються такими, що відповідають вимогам СОТ; держави — члени СОТ повинні базувати свої стандарти харчових продуктів на стандартах КА.

Підставою для таких позицій стандартів КА у СОТ є «принцип ґрунтовного наукового аналізу та доказів, що включає ретельний огляд усієї актуальної інформації для забезпечення якості та безпеки харчових продуктів».

КА (Codex Alimentarius латинською означає «Законодавство про харчові продукти» або «Звід норм і правил про харчові продукти») — це міжнародні прийняті стандарти на харчові продукти, представлені в однаковому вигляді. Крім стандартів на всі основні види харчових продуктів, оброблених, напівоброблених чи сирих, призначених для постачання споживачеві, КА містить рекомендовані міжнародні правила для харчових продуктів, яких має дотримуватися міжнародна спільнота для захисту здоров’я споживачів і забезпечення однакових міжнародних торговельних методів, настанови та інші рекомендаційні документи, призначені допомогти в розробленні та встановленні вимог до харчових продуктів. Cеред численного асортименту харчових продуктів КА визначено ряд категорій, що мають специфічне призначення, а саме:

• вітамінні та/або мінеральні харчові добавки є джерелом цих поживних речовин у концентрованому вигляді (індивідуально або в сполученні). Їх випускають у формі капсул, таблеток, порошків, розчинів тощо, розроблених для вживання у визначених малих кількостях (це стосується фізичної форми добавки, а не вмісту активної речовини), але таких, що не знаходяться в звичайному харчовому продукті. Їхньою метою є доповнення щоденного вживання вітамінів та/або мінералів у нормальному раціоні (GUIDELINES FOR VITAMIN AND MINERAL FOOD SUPPLEMENTS САС/GL 55-2005);

• продукти для дієтичного застосування з низьким вмістом натрію — це продукти, особливе дієтичне значення яких пов’язане зі зменшенням вмісту, обмеженням або видаленням натрію (CODEX STANDARD FOR SPECIAL DIETARY FOODS WITH LOW-SODIUM CONTENT (INCLUDING SALT SUBSTITUTES) CODEX STAN 53-1981);

• їжа без глютену — це харчові продукти, які, маючи у своєму складі такі хлібні злаки, як пшениця, жито, просо, ячмінь або овес чи їхні елементи, вільні від глютену або в яких будь-які компоненти, що містять глютен, замінено на такі, що вільні від глютену. Дія стандарту не розповсюджується на харчові продукти, які у їх нормальному стані не містять глютену (CODEX STANDARD FOR «GLUTEN-FREE FOODS» CODEX STAN 118-1981);

• харчові продукти для спеціального харчування — це такі харчові продукти, які спеціально перероблені або мають спеціальну рецептуру для задоволення особливих харчових потреб за наявності особливого фізичного або фізіологічного стану та/або певних захворювань та порушень здоров’я, і які представляються як такі. Склад цих харчових продуктів має значно відрізнятися від складу звичайних продуктів, що порівнюються, якщо такі звичайні продукти існують (GENERAL STANDARD FOR THE LABELLING OF AND CLAIMS FOR PREPACKAGED FOODS FOR SPECIAL DIETARY USES CODEX STAN 146-1985);

• харчові продукти для спеціального медичного застосування — це категорія продуктів для спеціального дієтичного харчування, які особливим чином виготовлені або розроблені та призначені для дієтичного харчування пацієнтів і можуть застосовуватися тільки під контролем медичного персоналу. Зазначені продукти призначені для повного або часткового харчування хворих з обмеженою чи порушеною здатністю приймати, перетравлювати, всмоктувати і метаболізувати звичайні продукти або поживні речовини, що в них містяться. А також за наявності інших особливих медичних вимог до харчування, коли дієтичне харчування не може здійснюватися за допомогою модифікації звичайного харчування, за допомогою інших продуктів для особливого дієтичного застосування або об’єднанням цих підходів (CODEX STANDARD FOR THE LABELLING OF AND CLAIMS FOR FOODS FOR SPECIAL MEDICAL PURPOSES CODEX STAN 180-1991).

Різновидом цієї категорії є харчові продукти для використання в низькокалорійних дієтах з метою зменшення маси тіла, а саме:

• формула, що використовується в дуже низькокалорійних дієтах з метою зменшення маси тіла, — це їжа, що спеціально виготовлена з метою надходження до організму мінімальної кількості вуглеводів та добової потреби поживних речовин у 450–800 ккал, яка має бути основним (єдиним) джерелом енергії. Такі харчові продукти мають споживати під медичним наглядом особи з різним ступенем ожиріння (CODEX STANDARD FOR FORMULA FOODS FOR USE IN VERY LOW ENERGY DIETS FOR WEIGHT REDUCTION CODEX STAN 203–1995);

• суміші, що призначені для застосування у дієтичному харчуванні, яке спрямоване на контроль маси тіла, представлені у формі, готовій до вживання, або виготовлені відповідно до інструкції щодо приготування, є повною або частковою заміною щоденного раціону. Даний стандарт не розповсюджується на фасовані продукти, у яких задекларована енергетична цінність, що представлені у формі звичайних харчових продуктів (CODEX STANDARD FOR FORMULA FOODS FOR USE IN WEIGHT CONTROL DIETS CODEX STAN 181–1991).

Україна як член Комісії КА має визнавати та впроваджувати підходи та положення цієї міжнародної організації.

На виконання Постанови Кабінету міністрів України від 10 січня 2002 р. № 14 «Про затвердження Міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації» на 2002–2011 роки» на державному рівні постало завдання удосконалення нормативно-правової бази охорони здоров’я відповідно до світових стандартів; запровадження правових, економічних, управлінських механізмів забезпечення конституційних прав громадян на охорону здоров’я.

Удосконалення нормативно-правової бази у галузі безпечності та якості харчових продуктів має відбуватися з урахуванням роботи у напрямі адаптації національного законодавства, норм і стандартів до відповідних норм ЄС. Адже, як визначено Законом України від 18 березня 2004 р. № 1629 «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу», адаптація законодавства України до законодавства ЄС є пріоритетною складовою процесу інтеграції України до ЄС.

Державним підприємством «Державний науково-дослідний центр з проблем гігієни харчування» відповідно до державного замовлення була поставлена мета щодо удосконалення та гармонізації з міжнародними стандартами показників безпеки харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок і підготовка проекту санітарно-епідеміологічних правил і нормативів. Ця робота запланована на термін з 2007 до 2009 р.

Такий напрямок науково-дослідної роботи обумовлений насамперед змінами у санітарному законодавстві.

Так, Законом України від 6 вересня 2005 р. № 2809-IV «Про внесення змін до Закону України «Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини» на зміну поняттям «біологічно активна добавка» та «спеціальні харчові продукти» визначено наступні категорії харчових продуктів:

  • дієтична добавка;
  • харчові продукти для спеціального дієтичного споживання (використання);
  • функціональний харчовий продукт.

Відсутність встановлених показників безпеки на харчові продукти для спеціального дієтичного споживання, функціональні харчові продукти та дієтичні добавки призводить до недиференційованого підходу щодо зазначених категорій харчових продуктів.

Зроблений нами порівняльний аналіз термінів встановив, що часткова відповідність понять та визначень стандартам КА може призвести до непорозумінь у міжнародних торговельних відносинах (таблиця).

З даних таблиці видно, що у визначеннях понять КА відсутня можливість включення до складу харчового продукту лікарського засобу, як це зазначено у формулюванні поняття «функціональний харчовий продукт».

Для належної адаптації міжнародних критеріїв безпеки до визначених українським законодавством категорій харчових продуктів є потреба у проведенні поглибленого аналізу та обговорення серед зацікавлених фахівців у галузі охорони здоров’я питання щодо відповідності міжнародних понять та визначень категорій харчових продуктів, зазначених у цій статті, прийнятим українським законодавством.

Крім того, у рамках виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства ЄС буде проаналізовано стан урахування положень актів acquis communautaire (спільного доробку ЄС2) у санітарному законодавстві України, а також відповідність нормативно-правових актів України acquis communautaire та надано рекомендації щодо заходів, які необхідно вжити з метою подальшого приведення законодавства України у відповідність до вищезазначених актів. Ця робота буде здійснюватися із залученням працівників органів державної влади, відповідальних за питання адаптації законодавства України до acquis communautaire, політиків, фахівців з питань європейської інтеграції України, Державного департаменту з питань адаптації законодавства Міністерства юстиції України, Національної комісії України з КА із урахуванням вимог СОТ.